EUAŞ

Energy Saving Mode

Arama

Head of Internal Audit Department

Nihat AYDIN

İÇİNDEKİLER

BİRİNCİ BÖLÜM... 4

Genel Hükümler 4

Amaç ve kapsam.. 4

Hukuki dayanak. 4

Tanımlar 4

İKİNCİ BÖLÜM... 5

İç Denetimin Amacı, Kapsamı ve Standartları 5

İç denetimin amacı 5

İç denetimin kapsamı 5

Kamu iç denetim standartları ve meslek ahlâk kuralları 6

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM... 6

İç Denetim Daire Başkanlığı, Yönetimi ve Görevleri 6

İç Denetim Daire Başkanlığının yapısı 6

İç Denetim Daire Başkanlığının görevleri 6

Üst yöneticinin görev ve yetkileri 7

İç Denetim Daire Başkanının atanması 8

İç Denetim Daire Başkanının görev, yetki ve sorumlulukları 8

İdari personel ve büro. 9

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM... 9

İç Denetçilerin Görev, Yetki ve Sorumlulukları 9

İç denetçilerin görevleri 9

İç denetçilerin yetkileri 10

İç denetçilerin sorumlulukları 10

BEŞİNCİ BÖLÜM... 10

Bağımsızlık, Tarafsızlık ve Mesleki Güvence. 10

İç denetimin bağımsızlığı 10

İç denetçinin tarafsızlığı 10

İç denetçilerin mesleki güvencesi 11

ALTINCI BÖLÜM... 11

İç Denetim Faaliyetlerinin Planlanması 11

İç denetim stratejisi 11

Denetimde risk odaklılık. 11

İç denetim planı 12

İç denetim programı 12

YEDİNCİ BÖLÜM... 12

Denetim Faaliyetlerinin Yürütülmesi 12

Görevlendirme. 12

Denetim gözetim sorumlusu. 12

Gözetim faaliyetinin kapsamı 12

Denetim görevinin bildirilmesi 13

Denetime hazırlık. 13

Açılış toplantısı 13

Bireysel çalışma planı 13

Denetimin yürütülmesi 14

Çalışma kâğıtları 14

Kapanış toplantısı 14

Sonuçların raporlanması 14

Denetim sonuçlarının izlenmesi 14

SEKİZİNCİ BÖLÜM... 15

Danışmanlık Faaliyetleri 15

Danışmanlık faaliyetlerinin niteliği 15

Danışmanlık faaliyetlerinin yürütülme esasları 15

DOKUZUNCU BÖLÜM... 16

Diğer Faaliyetler 16

İnceleme ve araştırma faaliyeti 16

ONUNCU BÖLÜM... 16

Raporlama. 16

Raporlama. 16

Denetim raporları 17

İnceleme raporları 18

Yıllık iç denetim faaliyet raporu. 19

Raporların gözden geçirilmesi 19

ONBİRİNCİ BÖLÜM... 19

İç Denetim Kaynaklarının Yönetimi ve Geliştirilmesi 19

İç denetim kaynaklarının yönetimi 19

Meslek içi eğitim.. 19

Mesleki yeterliliğin geliştirilmesi 19

İç denetçilikte derecelendirme ve kıdem.. 20

Sertifika derecesine uygun görevlendirme. 20

Kalite güvence ve geliştirme programı 20

ONİKİNCİ BÖLÜM... 21

Diğer Hususlar 21

Denetlenen birimlerin sorumluluğu. 21

Kurul ile ilişkiler 21

Dış denetim ve diğer denetim birimleri ile ilişkiler 21

Yurtdışı eğitim ve akademik çalışma. 22

Kimlik belgesi 22

Haberleşme, yazışmalar ve dosya düzeni 22

Yönergenin gözden geçirilmesi 22

Hüküm bulunmayan haller 22

Yürürlük. 22

Yürütme. 22

 

 

 

  

ELEKTRİK ÜRETİM A.Ş.GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

İÇ DENETİM DAİRE BAŞKANLIĞI YÖNERGESİ

 

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Genel Hükümler

 

Amaç ve kapsam

Madde 1 – (1) Bu Yönergenin amacı, Elektrik Üretim A.Ş. Genel Müdürlüğü İç Denetim Daire Başkanlığının işleyişi ve yönetimi ile iç denetçilerin ve Üst Yöneticinin iç denetime ilişkin görev, yetki ve sorumluluklarına yönelik esas ve usulleri düzenlemektir.

(2) Bu yönerge,  İç Denetim Daire Başkanlığı tarafından oluşturulan komisyonca hazırlanır, Yönetim Kurulunun onayıyla yürürlüğe girer.  İç Denetim Daire Başkanlığında saklanır.

Hukuki dayanak

Madde 2 –(1) 08.11.2013 Tarih ve 28815 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Kamu İktisadi Teşebbüsleri ve bağlı ortaklıklarının 2014 yılına ait Genel Yatırım ve Finansman programına ilişkin 2013/5503 Sayılı Bakanlar Kurulu Kararı,

 (2) EÜAŞ Yönetim Kurulunun 03.12.2013 tarih ve 44- 343 sayılı Kararı ve 16.03.2015 Tarih ve 9/65 sayılı Yönetim Kurulu Kararı,

(3) Bu Yönergede, İç Denetçilerin Çalışma Usul ve Esasları Hakkında 12 Temmuz 2006 tarih ve 26226 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulunca çıkarılan Yönetmeliğin ilgili maddeleri dikkate alınmıştır.

(4) Bu Yönergenin hazırlanmasında Türkiye’deki mevzuatlar ve Uluslararası İç Denetim Standartları dikkate alınmıştır.

Tanımlar

Madde 3 – (1) Bu Yönergede geçen;

a) Kararname: 2013/5503 nolu Kararname eki.

b) Yönetmelik: İç Denetçilerin Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Bakanlar Kurulunca çıkarılan Yönetmeliği.

c) Yönerge: Bu Yönergeyi.

ç) Kurul: EÜAŞ Yönetim Kurulunu.

d) Genel Müdürlük: Elektrik Üretim A.Ş. Genel Müdürlüğü Merkez ve Taşra Birimlerini.

e) Üst Yönetici: Elektrik Üretim A.Ş. Genel Müdürünü.

f) İç Denetim Daire Başkanlığı: Elektrik Üretim A.Ş. Genel Müdürlüğü İç Denetim Daire Başkanı ve Elektrik Üretim A.Ş. Genel Müdürlüğü İç Denetçilerini, ihtiyaca göre görevlendirilen diğer idari personelden oluşan organizasyonu.

g) Başkan (İDD): Elektrik Üretim A.Ş. Genel Müdürlüğü İç Denetim Daire Başkanını.

h) Başkan Yardımcısı: İç Denetim Daire Başkanına yardımcı olmak üzere başkanın teklifi ve üst yöneticinin onayı ile görevlendirilen iç denetçiyi.

ı) İç Denetçi: Bu Yönerge ve ilgili mevzuat çerçevesinde iç denetim faaliyetlerini gerçekleştirmekle yetkili, görevli ve sorumlu Elektrik Üretim A.Ş. Genel Müdürlüğü İç Denetim Daire Başkanı ve Elektrik Üretim A.Ş. Genel Müdürlüğü İç Denetçilerini.

i) Denetim Gözetim Sorumlusu: İç Denetim faaliyetinin denetim standartlarına uygun olarak yürütülmesini sağlamak amacıyla Başkan tarafından iç Denetim gözetim sorumlusu olarak görevlendirilen iç Denetçiyi.

k) IIA: Uluslararası İç Denetçiler Enstitüsü nü ifade eder.

 

 

 

İKİNCİ BÖLÜM

İç Denetimin Amacı, Kapsamı ve Standartları

İç Denetimin amacı

Madde 4 – (1) İç Denetim, Elektrik Üretim A.Ş. Genel Müdürlüğünün merkez ve taşra birimlerinin faaliyet ve çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına göre yönetilip yönetilmediğini değerlendirmek amacıyla yapılan bağımsız ve tarafsız bir güvence sağlama ve danışmanlık faaliyetidir. İç Denetim Daire Başkanlığı; risk yönetimi, iç kontrol, yönetim süreçlerinin etkinliği ve yeterliliğinin değerlendirilmesi ile geliştirilmesi suretiyle Elektrik Üretim A.Ş. Genel Müdürlüğü amaçlarının gerçekleştirilmesine yardımcı olur.

(2) İç Denetim Faaliyeti;  Elektrik Üretim A.Ş. Genel Müdürlüğü faaliyetlerinin amaç ve politikalara, kalkınma planına, programlara, stratejik planlara, performans programlarına ve mevzuata uygun olarak planlanmasını ve yürütülmesini; kaynakların etkili, ekonomik ve verimli kullanılmasını; bilgilerin güvenilirliğini, bütünlüğünü ve zamanında elde edilebilirliğini sağlamayı amaçlar.

İç Denetimin kapsamı

            Madde 5 – (1) Genel Müdürlük Merkez ve Taşra teşkilatının tüm işlem ve faaliyetleri iç denetim kapsamındadır.

            (2) İç denetim aşağıda belirtilen denetim uygulamalarını kapsar:

a)    Uygunluk denetimi: Genel Müdürlük teşkilatının faaliyet ve işlemlerinin ilgili kanun, tüzük, yönetmelik ve diğer mevzuata uygunluğunun incelenmesidir.

b)   Performans denetimi: Yönetimin bütün kademelerinde gerçekleştirilen faaliyet ve işlemlerin planlanması, uygulanması ve kontrolü aşamalarındaki etkililiğin, ekonomikliğin ve verimliliğin değerlendirilmesidir.

c)    Mali denetim: Gelir, gider, varlık ve yükümlülüklere ilişkin hesap ve işlemlerin doğruluğunun; mali sistem ve tabloların güvenilirliğinin değerlendirilmesidir.

d)    Bilgi teknolojisi denetimi: Denetlenen birimin elektronik bilgi sistemlerinin sürekliliğinin ve güvenilirliğinin değerlendirilmesidir.

e)    Sistem denetimi: Denetlenen birimin faaliyetlerinin ve iç kontrol sisteminin; organizasyon yapısına katkı sağlayıcı bir yaklaşımla analiz edilmesi, eksikliklerinin tespit edilmesi, kalite ve uygunluğunun araştırılması, kaynakların ve uygulanan yöntemlerin yeterliliğinin ölçülmesi suretiyle değerlendirilmesidir.

(3) İç denetim, ikinci fıkrada belirtilen denetim uygulamalarından bir veya birkaçını kapsayacak şekilde risk odaklı olarak yapılabilir. Ayrıca, bir faaliyet veya konu (süreç olarak) tüm birimlerde denetim kapsamına alınabilir. Üst yöneticinin özellikle talep ettiği faaliyet konuları veya Suistimal ve usulsüzlük konuları da denetim faaliyeti içerisindedir.

 

.

 İç Denetim standartları ve Meslek Ahlâk kuralları

Madde 6 –  İç denetim faaliyetleri, ilgili mevzuat ve Kamu İç Denetim Standartları, Kamu İç Denetçileri Meslek Ahlâk Kurallarına uygun olarak yürütülür, açıklık bulunmayan hallerde ise uluslararası iç denetim standartları ile etik kurallar dikkate alınır.

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

İç Denetim Daire Başkanlığı, Yönetimi ve Görevleri

İç Denetim Daire Başkanlığının yapısı

Madde 7 – (1) İç Denetim Daire Başkanlığı; Başkan, Başkan yardımcısı ve iç denetçiler ile ihtiyaca göre görevlendirilen büro personelinden oluşur.

(2) İç Denetim Dairesi Başkanlığı, Genel Müdüre bağlı olarak faaliyetlerini yürütür ve görevlerini Genel Müdüre karşı sorumlu olarak yerine getirirler.

 

İç Denetim Daire Başkanlığının görevleri

Madde 8 – İç Denetim Dairesi Başkanlığı aşağıdaki görevleri yerine getirir; Elektrik Üretim A.Ş. Genel Müdürlüğü çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına göre yönetilip yönetilmediğini denetlemek ve değerlendirmek,

a) Risk analizlerine dayalı iç denetim plan ve programlarını hazırlamak, geliştirmek ve Üst Yöneticinin onayına sunmak,

b) Onaylanan denetim plan ve programlarının uygulanmasını sağlamak, Yönergede belirlenen amaç ve kapsam doğrultusunda denetim ve danışmanlık faaliyetlerini yürütmek, Üst Yönetici tarafından verilen program dışı görevleri gerçekleştirmek,

c) Genel Müdürlük Merkez ve Taşra birimlerinin risk yönetimi, iç kontrol ve yönetişim süreçlerinin etkinlik ve yeterliliğini değerlendirmek ve bu kapsamda öneriler sunmak,

ç) İç denetim faaliyetleri sırasında tespit edilen veya iç denetim Daire Başkanlığına intikal eden inceleme veya soruşturma yapılmasına gerek duyulan hususları Üst Yöneticinin bilgisine sunmak,

d) İç denetim faaliyetlerinin sonuçlarını izlemek,

e) İç denetim faaliyetlerinin iç denetim standartları ve meslek ahlâk kurallarına uygun olarak yürütülmesi, iç denetim faaliyetlerinin değerlendirilmesi ve geliştirilmesi için kalite güvence ve geliştirme programı oluşturmak, uygulamak ve geliştirmek,

f) Kalite güvence ve geliştirme programı çerçevesinde yapılan değerlendirme sonuçlarını Üst Yöneticiye sunmak,

g) Yıllık iç denetim faaliyet raporunu hazırlamak ve Üst Yöneticiye arz etmek,

ğ) İç Denetim Daire Başkanlığının görevlerini etkin bir şekilde yerine getirebilecek bilgi, yetenek, tecrübe ve mesleki yeterliliğe sahip iç denetçi kadrosunun Genel Müdürlük insan kaynakları politikaları ile uyumlu olarak oluşturulması için gerekli prosedürleri gerçekleştirmek,

h) İç Denetim Daire Başkanlığı Yönergesini ve işlem süreçlerini Yönetim Kurulunun düzenlemelerine uygun olarak hazırlamak ve geliştirmek,

ı) İç denetim faaliyetlerinin sonuçları ile iç denetim alanındaki gelişmeler ve en iyi uluslararası uygulamalar konularında Üst Yöneticiye belirli aralıklarla bilgi sunmak,

i) Denetim raporlarının, raporlama standartları ile belirlenen usul ve esaslara uygunluğunu kontrol etmek ve bir örneğini İç Denetim Daire Başkanlığında muhafaza etmek,

j) İç denetim faaliyeti ve iç denetçilerle ilgili diğer işlemleri yürütmek.

 

Üst yöneticinin görev, yetki ve Sorumluluğu

Madde 9-  

   Üst Yönetici aşağıdaki görev ve yetkilere sahiptir:

a) İç Denetim Daire Başkanlığı tarafından hazırlanan iç denetim plan ve programlarını onaylamak, program dışı konularda görevlendirme yapmak,

b) İç denetim plan ve programlarının hazırlanması sürecinde plan ve programa dahil edilmesini gerekli gördüğü birim ve konuları İç Denetim Daire Başkanlığına bildirmek,

c) Sertifika derecelendirmesine ilişkin puanlamayı Başkanın teklifi üzerine yapmak,

d)  Başkan yardımcısını,  Başkanın önerisi üzerine görevlendirmek,

e) İç denetim Dairesi Başkanlığı ile denetlenen birim yönetimi arasındaki uyuşmazlıkları çözümlemek ve nihai kararı vermek,

          f) İç denetim raporlarını değerlendirerek gereği için ilgili birimlere göndermek.

Üst Yöneticinin Sorumluluğu

(1)-Üst yönetici, iç denetim faaliyetlerinin yerine getirilmesinde:

a) İç denetçilerin görevlerini bağımsız bir şekilde yerine getirmeleri için gereken tüm önlemleri alır,

b) İç denetçilere, Genel Müdürlük Merkez ve Taşra faaliyetlerini olumsuz etkileyebilecek risklerin belirlenmesi çalışmalarında gerekli imkânı sağlar,

c) İç denetim faaliyeti kapsamına giren konularda, iç denetçilere gerekli bilgi ve belgelerin sağlanması amacıyla, Genel Müdürlük Merkez ve Taşra birimleri arasında etkili iletişim kurulmasını sağlar,

ç) İç denetim raporlarında düzeltilmesi ve iyileştirilmesi önerilen konuları değerlendirir ve gerekli önlemleri alır,

d) İç kontrol sürecinden elde ettiği bilgilerle, iç denetimden elde edilen bilgileri karşılaştırır ve kaynakların etkili, ekonomik ve verimli kullanımına ilişkin tedbirleri gerektiğinde iç denetim Daire Başkanlığıyla görüşerek belirler,

e) İç denetçilerin meslekî yeterliliğinin geliştirilmesi için gerekli tedbirleri alır,

(2)- Üst yönetici, iç denetim faaliyetlerinden beklenen faydanın en yüksek düzeyde elde edilmesi için ilgili mevzuatta belirlenen her türlü katkıyı sağlamakla sorumludur.

(3) Üst yönetici,   Yapacağı periyodik toplantılara İç Denetim Daire Başkanını davet eder.

 

İç Denetim Daire Başkanının Atanması ve Başkan Yardımcısının Görevlendirilmesi,

Madde 10- (1) Başkan, Kurum içerisindeki İç Denetçiler arasından, öncelikle temsil yeteneği ve liyakat gibi göstergeleri dikkate alınarak, Üst Yöneticinin teklifi ve Yönetim Kurulunun onayı ile atanır.

(2) Başkan Yardımcısı, İç Denetim Daire Başkanının teklifi ve Üst yöneticinin onayı ile görevlendirilir.

.

(3) Başkan Yardımcısı; Bu görevin yanı sıra Başkanlığın iş durumuna göre, denetim, danışmanlık, kontrol öz değerlendirme ve diğer görevleri de yapar.

 

İç Denetim Daire Başkanının görev, yetki ve sorumlulukları

Madde 11- Başkan;

a) İç Denetim Daire Başkanlığını mevzuata, iç denetim standartlarına, Yönergesine ve Kalite Güvence Geliştirme programına uygun ve etkin bir şekilde yönetmek,

b) İç denetim faaliyetinin Yönetim Kurulu tarafından yapılan düzenlemeler ve İç Denetim Daire Başkanlığı tarafından hazırlanıp Üst Yönetici tarafından onaylanan plan ve programlara uygun olarak gerçekleştirilmesini sağlamak,

c) İç denetçilerin program kapsamında veya program dışı görevlendirmelerini yapmak,

ç) İç denetim faaliyetlerinin sonuçlarının izlenmesi amacıyla bir takip sistemi oluşturmak, denetlenen birimlerin yöneticileri ile iç denetçilerin mutabık kalmadığı hususlarda Üst Yöneticinin kararı doğrultusunda yapılması gereken işlemleri takip etmek,

d) İç denetim raporlarında yer alan öneriler ve eylem planları çerçevesinde denetlenen birimin yaptığı işlemler konusunda iç denetçileri bilgilendirmek,

e) Yürütülen denetim faaliyetlerinde iç denetçi ile denetim gözetim sorumlusu arasında oluşabilecek ihtilafları çözüme kavuşturmak,

f) İç denetçilerin görevlendirilmesinde tarafsızlıklarını etkileyebilecek durumları göz önünde bulundurmak,

g) İç denetçilerin görevlerini yaparken bağımsızlık veya tarafsızlıklarının tehlikeye girdiği veya ihlal edildiği durumlarda gerekli tedbirleri almak ve Üst Yöneticiyi bilgilendirmek,

h) İç denetim faaliyetinin kalitesini gözetmek ve bu amaçla, kalite güvence ve geliştirme programı hazırlamak ve iç denetçilerin görev performanslarını takip etmek,

ı) Yıllık iç denetim faaliyet raporunu, Genel Müdürlük faaliyetlerine ilişkin genel değerlendirmeyi de kapsayacak şekilde hazırlamak ve Üst Yöneticiye sunmak,

i) İç denetim kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli şekilde kullanılmasını sağlamak,

j) İç denetim faaliyetlerinin yürütülmesi sırasında gerek görülmesi halinde, başka bir iç denetçiden ve/veya konunun uzmanından görüş veya yardım alınmasını sağlamak,

k) İç denetçilerin suç teşkil eden hususlara ilişkin tespitlerini Üst Yöneticiye bildirmek,

l) Birim faaliyetleri hakkında Üst Yöneticiyi düzenli olarak bilgilendirmek,

m) Mesleki gelişimlerini sağlamak amacı ile yurt içi ve yurt dışı eğitim programları düzenleyerek iç denetçilerin bilgi ve becerilerini sürekli olarak arttırmalarına katkı sağlamak,

n) İç Denetim Daire Başkanlığının bütçesine ilişkin işlemleri yürütmek, iç denetçiler ile birim personelinin ihtiyacı olan mesleki araç, gereç ve malzemeyi temin etmek, bu konuda gerekli tedbirleri almak,

o) İç denetçilerin sertifika derecelendirmelerine esas puanlamayı Üst Yöneticiye teklif etmek,

ö) İç Denetim Daire Başkanlığı Yönergesini, iç denetçiler ile birlikte ihtiyaca göre yılda bir defa gözden geçirmek ve varsa değişiklik önerilerini Üst Yöneticinin uygun görüşüne göre Yönetim Kuruluna sunmak,

p) Yönetim Kurulu tarafından belirlenen ilkeler çerçevesinde, diğer teftiş ve denetim birimleriyle işbirliğini sağlamak,

r) Birden fazla iç denetçi tarafından yürütülecek görevlerde grup koordinatörünü belirlemek,

s) İç denetçiler ile büro personeline izin vermek, diğer idari ve özlük haklarını kontrol etmek

ş) İç Denetim Daire Başkanlığına verilen görevleri yürütmek üzere gerekli diğer iş ve işlemleri yapmak,

Görev, yetki ve sorumluluklarına haizdir.

 

İdari personel ve büro

Madde 12 – (1) İç Denetim Daire Başkanlığında, faaliyetlerinin gerektirdiği etik kurallara haiz, nitelik ve sayıda personel görevlendirilir ve büro oluşturulur. Büro işlerinde gizlilik esastır. Büro şefi ve büro şefliği personeli rapor, yazışma ve dosyaları Başkanlığın izni olmadan kimseye gösteremez, veremez ve görevleri dolayısıyla edindikleri bilgileri açıklayamazlar.

 (2) İdari görevlerin mahiyeti ve kapsamı ile personelin görev, yetki ve sorumlulukları Başkan tarafından yazılı olarak belirlenir.

 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

İç Denetçilerin Görev, Yetki ve Sorumlulukları

İç Denetçilerin görevleri:

Madde 13-  İç Denetçiler aşağıdaki görevleri Üst Yönetici adına yürütür:

a) Risk analizlerine dayanarak Genel Müdürlük Merkez ve Taşra birimlerinde risk yönetimi, iç kontrol ve yönetim yapılarını değerlendirmek,

b) Kaynakların etkili, ekonomik ve verimli kullanılması bakımından incelemeler yapmak ve önerilerde bulunmak,

c) Genel Müdürlük faaliyet ve işlemlerinin ilgili kanun, tüzük, yönetmelik ve diğer mevzuata uygunluğunu denetlemek ve harcama sonrasında yasal uygunluk denetimi yapmak,

ç) Genel Müdürlük harcamaları ile mali işlemlere ilişkin karar ve tasarruflarının, amaç ve politikalara, kalkınma planına, programlara, stratejik planlara ve performans programlarına uygunluğunu denetlemek ve değerlendirmek,

d) Genel Müdürlüğün mali yönetim ve kontrol süreçlerinin sistem denetimini yapmak ve bu konularda önerilerde bulunmak,

e) Denetim sonuçları çerçevesinde iyileştirmelere yönelik önerilerde bulunmak,

f) Denetim sırasında veya denetim sonuçlarına göre soruşturma açılmasını gerektirecek bir hususa rastlanıldığında bu durumu ve varsa suç teşkil eden hallere ilişkin tespitlerini Başkanlık kanalıyla Üst Yöneticiye bildirmek,

g) Genel Müdürlük birimlerince üretilen bilgi ve raporların doğruluğunu denetlemek,

h) Üst Yönetici tarafından gerekli görülen hallerde performans göstergelerini belirlemede Genel Müdürlüğün ilgili birimlerine yardımcı olmak, belirlenen performans göstergelerinin uygulanabilirliğini değerlendirmek.

I) Gerekli görülen durumlarda Danışmanlık görevi yapar.

İ)Kurum içinde Kontrol Öz Değerlendirme Çalışmalarında Kolaylaştırıcı(Fasilatör) görevini üstlenir.

İç denetçilerin yetkileri

Madde 14 – (1) İç denetçiler aşağıdaki yetkilere sahiptir:

a) İç denetim faaliyetleriyle ilgili olarak elektronik ortamdakiler dâhil her türlü bilgi, belge ve dokümanlar ile nakit, kıymetli evrak ve diğer varlıkların ibrazını talep etmek,

b) Denetlenen birim çalışanlarından veya yürütülen görevin ilgili olduğu birim personelinden iç denetim faaliyetlerinin gerektirdiği yardımı almak, yazılı ve sözlü bilgi istemek,

 

c) İç denetim faaliyetinin gerektirdiği konularda uzman yardımı almak veya görüşünden yararlanmak,

ç) İç denetim faaliyetlerinin gerektirdiği araç, gereç ve diğer imkânlardan yararlanmak,

d) Görevin yürütülmesini engelleyici tutum, davranış ve hareketlerde bulunanları İç Denetim Daire Başkanlığı kanalıyla Üst Yöneticiye bildirmek.

 

İç denetçilerin sorumlulukları

 

Madde 15- İç denetçiler, görevlerini yerine getirirken;

a) Mevzuata, iç denetim standartlarına ve etik kurallara uygun hareket etmek,

b) Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmek,

c) Yetki ve ehliyetini aşan durumlarda Başkanı haberdar etmek,

ç) Verilen görevin tarafsız ve bağımsız olarak yapılmasına engel olan durumların bulunması halinde, durumu Üst Yöneticiye iletmek üzere Başkana bildirmek,

d) Denetim raporlarında kanıtlara dayanmak ve değerlendirmelerinde tarafsız olmak,

e) Denetim esnasında elde ettiği bilgilerin gizliliğini korumak,

Hususlarına riayet ederler.

 

 

 

BEŞİNCİ BÖLÜM

Bağımsızlık, Tarafsızlık ve Mesleki Güvence

İç denetimin bağımsızlığı

Madde 16 – (1) İç denetim faaliyeti Genel Müdürlük günlük işleyişinden bağımsızdır. İç denetçiler görevlerini Kanun, Yönetmelik ve bu Yönerge kapsamında tam bir bağımsızlık içinde gerçekleştirirler.

(2) İç denetim faaliyetinin kapsamına, denetim uygulamalarına müdahale edilemez ve iç denetçilerin görüşlerini değiştirmeleri istenemez. İç denetçilerin görevlerini bağımsız ve hiç bir etki altında kalmadan yapmaları Başkanın sorumluluğundadır.

(3) İç denetimin bağımsızlığı kalite güvence ve geliştirme programı kapsamında Üst Yönetici tarafından düzenli olarak değerlendirilir.

İç denetçinin tarafsızlığı

Madde 17- (1) İç denetçiler görevlerini yerine getirirken tarafsız hareket eder. İç denetçiler; denetimin belirlenen amaçlarına ulaşılması için gerekli tüm denetim tekniklerini uygular, ihtiyaç duyacağı tüm bilgi ve belgeleri toplar, tarafsız ve yeterli bilgi ve tecrübeye sahip her denetçinin aynı sonuçlara ulaşmasını sağlayacak şekilde bu bilgi ve belgeleri değerlendirir ve denetim kalitesinden ödün vermeden ve başkalarının düşünce ve telkinlerinden etkilenmeden görüşünü oluşturur.

(2) Başkan, iç denetçilerin görevlendirilmesinde, tarafsızlıklarını zedeleyebilecek hususları dikkate alır.

(3) İç denetçiler daha önce sorumlu oldukları işlerle ilgili olarak, ilk defa atananlar ve idari görevdeyken iç denetçiliğe dönenler bir yıl geçmeden iç denetim faaliyeti yürütemez. Yürütülen danışmanlık ve benzeri faaliyetlerle ilgili olarak da bir yıl geçmeden denetim yapılamaz.

 

 

 

 

İç Denetçilerin Mesleki Güvencesi:

 

            Madde 18- (1) İç denetçilere Yönetmelik ve bu Yönergede belirtilen görevler dışında hiçbir görev verilemez ve yaptırılamaz.

             (2)  İç denetçiler vekâlet, tedvir veya görevlendirme suretiyle başka görevlere görevlendirilemezler.

            (3)  Genel Müdür lük’te daha önce iç denetçilik yapmış olanların mesleğe dönüşlerinde Başkanlığın görüşü aranır.

            (4) İç Denetim, diğer idari görevlerden ayrı bir kariyer mesleği olarak özel kurallar ve uluslararası Standartları çerçevesinde görev yaptığından, İç Denetçiler Kendi istekleri dışında veya Denetim hizmetlerinin kurallarıyla bağdaşmayan bir durum tespit edilmedikçe görevden alınamazlar.

           (5) İç Denetçiler, Yönetmeliğin 24 üncü maddesinin ikinci fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla, hiçbir şekilde istekleri dışında başka bir göreve atanamazlar.

 

ALTINCI BÖLÜM

İç Denetim Faaliyetlerinin Planlanması

İç Denetim stratejisi

Madde 19- İç Denetim Daire Başkanlığı, faaliyetlerine ilişkin plan ve programların hazırlanması ve uygulanmasında Üst Yöneticiye her üç yılda bir oluşturacağı ve üç senelik döneme ilişkin olarak iç denetimin genel stratejisini belirleyen ve iç denetim birimlerinin planlama ve programlamalarına esas teşkil edecek iç denetim stratejik planını esas alır.

 

Denetimde Risk Odaklılık

Madde 20 – (1) İç denetim, Genel Müdürlüğün karşı karşıya olduğu riskler esas alınarak hazırlanan risk odaklı iç denetim plan ve programı çerçevesinde yapılır.

(2) Risk değerlendirmesi ile ilgili olarak Üst Yönetici tarafından onaylanan usullere uyulur.

(3) Genel Müdürlük Merkez ve Taşra birimleri tarafından tanımlanan riskler, İç Denetim Daire Başkanlığınca kapsamlı bir risk analizine tabi tutulur. Bu analiz sonucunda riskler, oran ve önem dereceleri belirlenerek sıralanır. İç Denetim Daire Başkanlığınca; kurumun hedefleri, faaliyetleri ve varlıklarını etkileyebilecek önemli risklere ilişkin olarak yapılan analiz sonucunda, en yüksek risk içeren alan ve konulardan başlanarak iç denetim planı ve uygulamaya ilişkin programlar hazırlanır.

(4) Yeni birim ve faaliyetler, yeniden yapılandırma projeleri, örgüt yapısı ve insan kaynaklarındaki önemli değişiklikler, yüksek risk içerebileceğinden, denetim programına öncelikle alınır.

(5) Plan ve programların hazırlanmasında; Üst Yöneticinin riskli gördüğü ve öncelik verilmesini istediği hususlar da dikkate alınır.

(6) Denetim sonuçlarına göre mevcut riskler yılsonlarında yeniden gözden geçirilir.

 

İç Denetim Planı

Madde 21- (1) İç denetim planı, Yönetmeliğin 39 uncu maddesine uygun olarak hazırlanır.

(2) İç denetim planı; iç denetim faaliyetinin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini sağlamak amacıyla denetimin kapsamını, denetlenecek alan ve konuları, ihtiyaç duyulan işgücü ve diğer kaynakları içerecek şekilde, Genel Müdürlük birim yöneticileriyle görüşülerek ve  iç denetim stratejik planı da dikkate alınarak, üç yıllık dönemler için İç Denetim Daire Başkanlığınca hazırlanır. Bu plan, Başkanlıkça her yıl risk değerlendirmesi sonuçlarına göre gözden geçirilerek, gerektiğinde değiştirilir.

(3) Son şekli verilen iç denetim planı Üst Yöneticinin onayına sunulur.

 

İç Denetim Programı

Madde 22– (1) Yönetmeliğin 40 ıncı maddesine uygun olarak; en riskli alan ve konulara öncelik verilmek ve denetim maliyeti de dikkate alınmak suretiyle, Genel Müdürlüğün birim yöneticileri ve gerektiğinde çalışanlarla görüşülerek iç denetim planıyla uyumlu bir iç denetim programı Başkan tarafından hazırlanır. Bir yıllık süreyi geçmemek üzere hazırlanacak iç denetim programlarında; denetlenecek alanlar ve konular ile iç denetçilerin isimleri belirtilerek, yapılacak denetim ve diğer faaliyetler zaman çizelgesine bağlanır.

(2) İç denetim programının hazırlanması ve son şeklinin verilmesinde bu Yönergenin 21 nci maddesindeki usule uyulur.

(3) Hazırlanan iç denetim programı Üst Yöneticinin onayına sunulur.

(4) İç denetim plan ve programının hazırlanmasında Genel Müdürlüğün öncelikleri ve Yönetim Kurulunun düzenlemeleri esas alınır.

 

YEDİNCİ BÖLÜM

Denetim Faaliyetlerinin Yürütülmesi

Görevlendirme

Madde 23– (1) İç denetim programı Üst Yönetici tarafından onaylandıktan sonra, görevler programdaki zamanlama da dikkate alınarak Başkanlıkça iç denetçilere yazılı olarak bildirilir.

(2) İç denetçiler göreve başlama tarih ve yerleri ile bitişini Başkanlığa bildirirler.

 

Denetim Gözetim Sorumlusu

Madde 24- (1) İç denetim faaliyetinin denetim standartlarına uygun olarak yürütülmesini sağlamak amacıyla Başkan, görevin niteliğine uygun olarak bir iç denetçiyi, “denetim gözetim sorumlusu” olarak görevlendirir.

(2) Denetim gözetim sorumlusu, gözetim yapmakla sorumlu olduğu denetim faaliyetine fiili olarak katılmaz. Denetim gözetim sorumlusu olarak görevlendirilenler, başka bir iç denetim faaliyetinde doğrudan denetimle görevlendirilebilir.

 

Gözetim faaliyetinin kapsamı

Madde25 -(1) Denetimin gözetim sorumluluğu;

a) İç denetçi tarafından hazırlanan bireysel çalışma planının, denetim programında belirlenen hedeflere uygun olup olmadığı,

b) İç denetçi tarafından göreve ilişkin risklerin doğru olarak tanımlanıp tanımlanmadığının ve risklere ilişkin kontrollerin yeterlilik ve etkililiğinin değerlendirilip değerlendirilmediği,

c) Denetim sonucunda varılan kanaatleri destekleyecek bulguların yeterli olup olmadığı, değerlendirmelerin sübjektif unsurlar taşıyıp taşımadığı ve ilave inceleme yapılmasına gerek olup olmadığı, Görev iş programında yer alan testlerin uygulanıp uygulanmadığı ve denetim sonuçlarına dayanak teşkil eden bilgilerin kayıtlı hale getirilip getirilmediği,

ç) Denetim faaliyetinin, sonuçları ve önerileri itibariyle tutarlı olup olmadığı, Hususlarında değerlendirme yapmak ve gerekli düzeltmelerin yapılmasını istemek, görev ve yetkisini kapsar.

 

(2) Denetim görevinin yürütülmesi ve raporlanması aşamalarında denetim gözetim sorumlusunun önerileri göz önünde bulundurularak gerekli çalışmalar ve düzeltmeler yapılır. İç denetçi ile denetim gözetim sorumlusu arasında doğan görüş ayrılıkları Başkan tarafından çözüme kavuşturulur.

 

Denetim görevinin bildirilmesi

Madde 26- (1) Başkanlık, denetim görevinin yürütüleceği birimlere denetimin amacını, kapsamını, tarihini, görevlendirilen denetçiyi, birimden beklenenleri ve gerek görülen diğer hususları içeren yazılı bildirim yapar.

(2) Nakit ve diğer kıymetli evrakın sayımını gerektiren denetimlerde bu bildirimin yapılması zorunlu değildir.

 

Denetime hazırlık ve Başlama

Madde 27– (1) Denetim faaliyetlerinin hazırlık aşaması “Ön Çalışma” olarak adlandırılır. Ön çalışmada iç denetçiler görevlendirildikleri konu ile ilgili gerekli inceleme ve araştırmaları yaparak denetimin amaç ve kapsamını tespit eder.

(2) İç denetçiler, denetim konusuna göre belirleyecekleri toplantı, mülakat, anket, yerinde gözlem gibi yöntemler ile denetlenecek birim veya süreç hakkında bilgi toplayarak mevcut risk ve kontrolleri tespit eder ve bunların değerlendirmesini yapar.

 

Açılış toplantısı

Madde 28- (1) İç denetçi ön çalışma aşamasında, planlanan iç denetim faaliyetinin yürütüleceği birim yöneticisi ve ihtiyaç duyulan personelin de iştirak edeceği bir açılış toplantısı yapar. Birden çok birimi ilgilendiren süreç denetimlerinde açılış toplantısının konuyla birinci derecede ilgili birim yetkilileri ile yapılması yeterlidir. Danışmanlık faaliyetlerinde açılış toplantısı yapılması zorunluluk olmayıp, danışmanlık hizmeti verilen birimle yapılan görüşmeler bu kapsamda değerlendirilir

(2) Açılış toplantısında iç denetçi, ilgili birim yöneticisi ve diğer personel ile denetimin amacı, kapsamı, denetimde kullanılacak yöntemler, tahmini denetim süresi, denetime yardımcı olacak personel, denetim sırasında çalışanlardan istenilenler, idarenin denetimden beklentileri, denetim sonuçlarının raporlanması gibi hususları görüşür.

 

Bireysel çalışma planı

Madde 29- (1) Tüm denetim adımlarını ve izlenecek yöntemleri gösteren bireysel çalışma planının hazırlanmasıyla ön çalışma tamamlanır. İlgili birimin yöneticisi ve diğer personelle görüşmelerin sonuçlarına göre hazırlanan çalışma planında;

a)   Denetimin amaç ve hedefleri,

b)   Denetimin kapsamı,

c) Denetimin icrasında bilgilerin elde edilmesi, analizi ve değerlendirilmesine ilişkin yöntemler,

ç)  Tahmini denetim süresi, yer alır.

(2) İç Denetim Daire Başkanı kendisine sunulan çalışma planı ve eklerini (görev iş programı ve risk kontrol matrisi) en geç 3 iş günü içerisinde değerlendirir ve onaylar. Onaylanmasını uygun bulmadığı çalışma planını düzeltilmesi için gerekçeli bir şekilde ilgili denetim ekibine iletir. Çalışma planı onaylanmadan test çalışmalarına başlanamaz.

Denetimin yürütülmesi

Madde 30- (1) İç denetçi, denetim faaliyetini plan ve proğrama göre yürütür. İç denetçi, yıllık denetim programında ve bireysel çalışma planında belirlenen denetim hedeflerine ulaşmak için, risk ve kontrol değerlendirmelerinde tespit edilen hususlarla ilgili olarak yeterli ve güvenilir bilgi ve belgeleri elde etmek, incelemek ve değerlendirmekle yükümlüdür. Denetimin yürütülmesi sırasında uygulanacak testler, iç kontrol uygulamalarının yeterliliğine dair değerlendirme yapılabilmesine de olanak verecek şekilde tasarlanmalı, en riskli alanlara öncelik verilmelidir. Gerçekleştirilen testlerin tamamı; izlenen yöntem, yapılan gözlem, incelenen belge, görüşme ve diğer adımlar da belirtilmek suretiyle “Çalışma Kâğıtları” ile belgelendirilmelidir.

(2) İç denetçi tarafından yürütülen denetim görevi kapsamında yapılan çalışmalar raporlama aşamasına geçilmeden önce denetim gözetim sorumlusu tarafından Yönergenin 27 inci maddesi çerçevesinde gözden geçirilir. Denetim gözetim sorumlusunun önerileri doğrultusunda gerekli çalışma ve düzeltmeler yapıldıktan sonra kapanış toplantısı yapılır ve taslak rapor düzenlenir.

Çalışma kâğıtları

Madde 31- (1) Denetime hazırlık, risk ve kontrol değerlendirmeleri, yapılan testler, bunların sonucunda elde edilen bilgi ve kanıtlar ile raporlama ve izleme faaliyetleri gibi denetim süresince yapılan tüm çalışmalar çalışma kâğıtları ile belgelendirilir.

(2) Denetim sonuçlarının takibi ile kalite güvence ve geliştirme faaliyetleri çerçevesinde yapılan değerlendirmelerde bu çalışma kâğıtlarından yararlanılır.

(3) Gerekli olması halinde çalışma kâğıtlarına konuyu destekleyici belgeler eklenebilir.

(4) Çalışma kâğıtlarının düzenlenmesinde İç Denetim Daire Başkanlığı tarafından hazırlanan doküman ve düzenlemeler esas alınır.

 

Kapanış toplantısı

Madde 32- Yapılan denetim faaliyetleri, görev sonuçları ile taslak raporda yer alacak tespit ve tavsiyeler denetlenen birim yöneticilerinin katılımı ile gerçekleştirilecek kapanış toplantısında ele alınır. Ayrıca, bu toplantıda birim yöneticilerinin görüşleri alınır ve önemli bir değerlendirme eksikliği olup olmadığı belirlenir. Toplantıda yapılan görüşmeler ve yöneticilerin varsa aykırı görüşleri toplantı tutanağına bağlanır. Danışmanlık hizmeti verilen faaliyetlerde kapanış toplantısı yapmak zorunlu değildir.

 

Sonuçların raporlanması

Madde 33- Denetim faaliyetinin sonuçları, düzenlenecek raporla kayıt altına alınır. İç denetçi, ulaşacağı görüşe, ulaşamamışsa bunun nedenlerini raporunda açıkça belirtir.

 

Denetim sonuçlarının izlenmesi

Madde 34- (1) Denetim faaliyetleri sonucunda iç denetçiler tarafından düzenlenen nihai raporlarda gösterilen denetim sonuçlarına ilişkin tavsiyeler ve düzeltici tedbirler belirtilen süre içerisinde ve denetlenen birimle iç denetçi tarafından varılan mutabakat çerçevesinde oluşturulan eylem planına uygun olarak yerine getirilir. Önerilerin gerçekleştirilmesinin belli bir süre gerektirmesi durumunda bu husus denetim raporuna verilen cevapta belirtilir ve eylem planına bağlanan hususlar tamamlanıncaya kadar periyodik gelişmeler ilgili birimce en az altı aylık dönemler halinde İç Denetim Daire Başkanlığına bildirilir. Başkanlık, idari birimlerce rapor üzerine yapılan işlemleri veya işlem yapılmama gerekçelerini ilgili denetim ekibine bildirir.

(2) Raporlarda yer verilen bulgu ve öneriler ile rapora verilen cevap ve eylem planı kapsamında uzlaşmaya varılmayan hususlar ve bunlara ilişkin denetçi görüşü Başkan tarafından Üst Yöneticiye sunulur. Bu konularda Üst Yönetici tarafından yapılan değerlendirme çerçevesinde alınan karara göre uygulama yapılır. Bu uygulamalar da İç Denetim Daire Başkanlığı tarafından izlenir.

(3) İç Denetim Daire Başkanlığında, denetim raporlarının uygulanmasını izlemek üzere bir takip sistemi oluşturulur ve bu kapsamda raporlarda yer alan düzeltici tedbirlerin ve tavsiyelerin uygulanması sağlanır.

(4) Denetlenen birim yöneticileri, denetim raporlarında yer alan önerilere ilişkin gerekli düzeltici tedbirleri alır. Raporlarda yer alan tavsiyelerin gerçekleştirilmemesi ve gerekli önlemlerin alınmaması halinde, yapılması gerekenler ve sorumlular hakkında Başkan Üst Yöneticiyi bilgilendirir.

 

SEKİZİNCİ BÖLÜM

Danışmanlık Faaliyetleri

Danışmanlık faaliyetlerinin niteliği

Madde 35- (1) Danışmanlık faaliyetleri; bir idari sorumluluk üstlenmeksizin yürütülen, icrai konularla ilgili görüş, eğitim, analiz, değerlendirme, performans göstergelerinin tespiti, proje görevleri gibi idari faaliyetlere değer katmak, kolaylaştırmak, geliştirmek ve yol göstermek amaçlarıyla gerçekleştirilen hizmetlerdir.

 

(2) Danışmanlık faaliyetleri;

a) İç kontrol, risk yönetimi ve yönetişim sistemlerinin tasarımı ve geliştirilmesi,

b) Genel Müdürlük Merkez ve Taşra birimlerinin yeniden yapılandırılması,

c) Genel Müdürlük birimlerinin yürüttüğü yurtiçi ve yurtdışı projelere katılınması,

ç) Performans kriterleri ve göstergelerinin tespit edilmesi,

d) Genel Müdürlük birimlerinin temel iş süreçlerinin yeterliliği ve etkinliğinin geliştirilmesi,

 

gibi hususlar da yerine getirilir.

(3)    Danışmanlık faaliyetleri; Acil ve özel durumları da kapsayan resmi nitelikte ve yazılı olarak bir süreç ve sonuç içeren, tanımlanmış bir denetim programına dayanan faaliyetler olup program dışı olarak da yürütülebilir. Program dışı olarak yürütülecek görevlerin niteliği, Genel Müdürlüğün görev alanı göz önünde bulundurulmak suretiyle bu maddenin 2. fıkrasında belirtilen konularla ve süresi yıllık programda program dışı faaliyetler için ayrılan ihtiyat süreleri ile sınırlıdır. Bu süreler denetçinin program kapsamındaki denetim görevlerini aksatmayacak şekilde başkanlıkça belirlenir.

(4) Danışmanlık faaliyetlerine ilişkin Genel Müdürlük birimlerinden gelen talepler, Üst Yönetici aracılığıyla ile İç Denetim Daire Başkanlığına iletilir.

 

Danışmanlık faaliyetlerinin yürütülme esasları

Madde 36- (1) İç denetçiler tarafından yürütülecek danışmanlık faaliyetlerinde aşağıdaki hususlar dikkate alınır.

a) Faaliyetin kapsamı, açık olarak tanımlanmış bir çalışma planına dayanmalıdır.

b) Faaliyet iç denetçinin bağımsızlık ve tarafsızlığını etkilememelidir.

c) Faaliyetin süresi, iç denetçinin sertifika puanlamasını engellemeyecek, mevcut ve gelecekteki denetim görevlerinin sürekli aksamasına neden olmayacak şekilde Başkan tarafından belirlenmelidir.

ç) Daha önce yürütülen danışmanlık faaliyetleriyle ilgili olarak bir yıl geçmeden aynı iç denetçi tarafından aynı konuda denetim yapılamayacağı hususunda hem Başkan hem de iç denetçi gerekli özeni göstermelidir.

d) İç denetçilerin daha önce sorumlusu oldukları idari, Teknik, İş güvenliği vb. faaliyetlere ilişkin danışmanlık hizmeti vermesi mümkündür.

e) Yürütülen bu faaliyetlerin sonuçları Başkan tarafından Üst Yöneticiye bildirilmelidir.

(2) Danışmanlık faaliyetleriyle ilgili olarak iç denetçinin herhangi bir icrai sorumluluğu yoktur. Danışmanlık faaliyetleri sonucunda Genel Müdürlük birimlerince yapılacak uygulamaların sorumluluğu ilgili birimlerin yöneticilerine aittir.

 

DOKUZUNCU BÖLÜM

Diğer Faaliyetler

Yolsuzluk ve Usulsüzlüklere ilişkin incelemeler

Madde 37- (1) Yolsuzluk ve usulsüzlüklerin önlenmesi ve ortadan kaldırılması için alınacak önlemler ve yapılması gerekenlere ilişkin incelemeler yapıp öneride bulunabilir.

(2) İç denetçiler, yaptıkları inceleme ve araştırmalar sonucunda düzenledikleri raporları İç Denetim Daire Başkanlığına sunarlar. Başkan, araştırma ve inceleme raporlarının ilgili mercilere iletilmesinden sorumludur.

(3)Denetim görevi sırasında bir yolsuzluk ve usulsüzlük bulgusuna ulaşıldığında, tespitler ve elde edilen deliller düzenlenen raporla ivedilikle başkan aracılığıyla üst yöneticiye intikal ettirilir.

            (4)Suç teşkil eden fiillere ilişkin raporların yetkili mercilere sunulmasıyla ilgili olarak mevzuatta öngörülen özel hükümler saklıdır.

 

 

ONUNCU BÖLÜM

Raporlama

Raporlama

Madde 38- (1) Raporların düzenlenmesi, ilgili mercilere sunulması, sonuçlarının takibi ve diğer hususlar Kamu İç Denetim Raporlama Standartları çerçevesinde yürütülür.

(2) Raporlarda ifadeler; tam, doğru, açık, anlaşılır, öz ve yapıcı olarak yazılır.

(3) İç denetim raporları ve Çalışma Kâğıtları Başkan ve Üst Yöneticinin izni olmaksızın verilemez. Bu evrakların içeriğinin hassas olması ihtimaliyle, ancak birim başkanları tarafından talep edildiği takdirde verilebilir.

(4) Denetim ve inceleme raporlarının sonuçları ve yapılan işlemler İç Denetim Daire Başkanlığı tarafından izlenir.

 

Denetim raporları

Madde 39- (1) Denetim raporlarında asgari olarak; denetimin amacı, kapsamı ve elde edilen sonuçlar ile denetçi kanaati belirtilir.

(2) İç denetçi, taslak denetim raporunu, belirli bir sürede cevaplandırılmak üzere, denetime tabi tutulan birim yöneticisine verir veya gönderir.

(3) Denetlenen birim yöneticisi, gerektiğinde çalışanlardan ve ilgililerden görüş almak suretiyle raporu makul sürede cevaplandırarak iç denetçiye gönderir.

(4) Risklerin önem ve düzeyi konusunda iç denetçi ile denetlenen birim yöneticisi arasında anlaşmazlık varsa, iç denetçi bu duruma  ilişkin değerlendirmesini raporuna dahil eder.

(5) Risklerin önem ve düzeyi konusunda iç denetçi ile denetlenen birim yöneticisi aynı görüşteyse, makul bir sürede önlem alınması konusunda mutabık kalırlar.                                                         (6) Denetlenen birimin denetim ekibi ile aynı görüşte olmadığı bulgularda, önemli bir eksiklik ya da hata söz konusuysa ve Denetim Gözetim Sorumlusu bu konuda denetlenen birimin görüşüne katılıyorsa bu bulgulara denetim raporunda yer verilmez, Ancak İç Denetçi Çalışma kâğıtlarında belirtir.

             (7) Denetlenen birimin denetim ekibi ile aynı görüşte olmadığı bulgularla ilgili olarak, İDD Başkanı denetlenen birimin görüşüne katılıyorsa, bulgularda İDD Başkanının görüşü doğrultusunda değişiklikler yapılarak denetim raporunda yer verilir. Örneğin denetlenen birim, bulgunun önem düzeyi konusunda denetim ekibiyle aynı görüşte değilse ve İDD Başkanı bu konuda denetlenen birime katılıyorsa, bulgunun önem düzeyi İDD Başkanının görüşü doğrultusunda değiştirilerek denetim raporuna dâhil edilir.

             (8)  Denetlenen birimin İDD (İDD Başkanı ve denetim ekibi) ile aynı görüşte olmadığı bulgu ve eylem planlarıyla ilgili olarak, İDD, bu konuda denetlenen birimin görüşüne katılmıyorsa konu uzlaşılamayan husus olarak üst yöneticiye sunulur. Üst yöneticinin talimatı doğrultusunda işlem tesis edilir.

            (9) Üst yöneticinin uzlaşılamayan hususlara ilişkin olarak İDD’nin değerlendirmesine katılması halinde, denetlenen birimden uzlaşmazlık konusu hususlarla ilgili eylem planı alınarak bulguya son hali verilir. Üst yöneticinin uzlaşılamayan hususlara ilişkin olarak tespite katılmakla birlikte farklı bir öneri getirmesi halinde, bu öneri doğrultusunda bulguda gerekli değişiklikler yapılır ve denetlenen birimden bu doğrultuda eylem planı alınır.

          (10)  Denetim raporu Başkan tarafından Rapor Gözden Geçirme Kontrol Listesi aracılığıyla gözden geçirilir. Bu şekilde nihai hale gelen denetim raporu, Başkan ve denetim ekibi tarafından imzalanarak üst yöneticiye sunulur. Raporda yer alan yüksek riskli bulgular ve kritik diğer konular raporun yönetici özetinde ele alınır ve raporun hangi birimlere gönderilmesi gerektiği hususu (dağıtım listesi) belirlenir.

          (11) Denetim raporunda belirtilen önlemlerin alınıp alınmadığı İç Denetim Daire Başkanı tarafından izlenir. İzleme ile görevlendirilen İç Denetçi ya da İç Denetim Daire Başkanı tarafından bizatihi eylem planında belirtilen önlemlerin yerine getirildiği kanaatine varılmışsa bulgu tamamlanmış olarak kapatılır, aksi halde idarenin talebi varsa ek süre verilir, yoksa bulgu bir sonraki izleme periyodunda da kapsama alınır. Bu periyoda da herhangi bir ilerleme olmamışsa bulgu riskin üstlenildiği kabul edilerek kapatılır

        (12) İç denetçi denetlenen birimden alınan cevaplar ile bunlara ilişkin değerlendirmelerini de ekleyerek oluşturduğu nihai raporunu, Başkan aracılığıyla Üst Yöneticiye sunar. Başkan nihai raporun ilgililere iletilmesinden sorumludur.

       (13) Raporlar Üst Yönetici tarafından değerlendirildikten sonra gereği için raporda belirtilen birimlere gönderilir.      

      (14) Raporda belirtilen önlemlerin alınıp alınmadığı Üst Yönetici tarafından izlenir. Üst Yönetici bu görevini İç Denetim Daire Başkanlığı aracılığıyla da yerine getirebilir.

       (15) Denetlenen birimlerce, rapor üzerine yapılan işlemler veya işlem yapılmama gerekçeleri iç denetçiye bildirilmek üzere İç Denetim Daire Başkanlığına gönderilir.

 

Danışmanlık ve İnceleme Raporları

Madde 40- (1) Aşağıdaki hallerde inceleme raporu düzenlenir:

a) Danışmanlık faaliyetleri kapsamında yapılan inceleme ve araştırmalar.

b) Usulsüzlük ve yolsuzluk tespitlerine ilişkin olarak yapılan incelemeler.

c) Denetim programı, münferit görevlendirmeler veya iç denetçi tarafından gerek görülen hallerde yapılan araştırma ve incelemeler.

(2) Danışmanlık faaliyetine ilişkin raporlarda aşağıdaki bilgilere yer verilir;

a) Görevin amacı, niteliği, kapsamı, danışmanlık hizmetini talep edenlerin beklentileri ve görev süresi,

b) Görevin yıllık program kapsamında mı, yoksa program dışı bir talep üzerine mi yapıldığı,

c) Yapılan çalışma ve analizler, kullanılan yöntemler, alınan uzman tavsiye ve yardımları,

ç) Görev sonucunda yapılan tespit ve değerlendirmeler ile kanaat ve tavsiyeler,

d) Görev kapsamı dışında kalmakla birlikte iç kontrol, risk yönetimi ve yönetim süreçlerine ilişkin tespit edilen ve üst yöneticiye bildirilmesi gerekli görülen sorunlar,

e) Görev sırasında elde edilen ve daha sonraki denetimlerde değerlendirilebilecek risk ve kontrol bilgileri,

f) Genel değerlendirme ve sonuç.

(3) Usulsüzlük ve yolsuzluk tespitlerine ilişkin olarak düzenlenen inceleme raporlarında aşağıdaki hususlara yer verilir;

a) Usulsüzlük ve yolsuzluklara ilişkin bulgular, deliller ve diğer bilgiler,

b)      Usulsüzlük ve yolsuzluğun niteliği ve boyutu,

c) Tespit ve değerlendirmeler çerçevesinde varılan sonuçlar, tavsiyeler, alınması gereken önlemler ve yapılması gereken diğer işlemler,

ç) İnceleme konusuyla bağlantılı olarak tespit edilen ve denetim programının hazırlanmasında değerlendirilebilecek risk ve kontrol bilgileri ile bunlara ilişkin denetçi görüşü.

(4) Araştırma ve incelemelere ilişkin raporlarda;

a) Konu hakkında temel bilgilere,

b) Araştırma veya incelemenin niteliği ve kapsamına,

c) İlgili mevzuat, standart ve kriterlere,

ç) Yapılan analizler, kullanılan yöntemlere,

d) Konu hakkında bilgisine başvurulanların görüş ve düşüncelerine,

e) Yapılan değerlendirmelere,

f) Varılan sonuç ve önerilere,

g) Gerek görülen diğer hususlara, yer verilir.

 

Yıllık iç denetim faaliyet raporu

Madde 41- (1) İç denetim faaliyetleri sonucunda Başkanlık tarafından yıllık iç denetim faaliyet raporu düzenlenir.

(2) Başkanlıkça düzenlenen iç denetim faaliyet raporu Üst Yöneticiye sunulur.

(3) İç denetim faaliyet raporunun düzenlenmesi ve sunulmasında İç Denetim Standartlarına uyulur.

 

Raporların gözden geçirilmesi

Madde 42- (1) Taslak raporlar hariç düzenlenen raporlar ilgili birimlere gönderilmeden önce Başkan ya da görevlendireceği iç denetçi tarafından gözden geçirilir. Bu gözden geçirmede sadece mevzuata açık aykırılık, maddi hata ve diğer biçimsel eksikliklere bakılır.

(2) Başkanlıkça yukarıdaki hususlar bakımından yapılan tespitler gerekli değişiklik ve düzeltmeler yapılmak üzere ilgili iç denetçiye bildirilir. İç denetçi verilen süre içerisinde gerekli düzeltmeleri yaparak raporu Başkanlığa sunar.

 

ONBİRİNCİ BÖLÜM

İç Denetim Kaynaklarının Yönetimi ve Geliştirilmesi

İç denetim kaynaklarının yönetimi

Madde 43- (1) İç denetim için gerekli kaynakların yönetiminden Başkan sorumludur. Başkan, İç Denetim Daire Başkanlığının bütçesini yönetir ve denetimin ihtiyacı olan uygun niteliklere sahip personel de dahil tüm kaynakların temini için lüzumlu tedbirleri alır.

 

Meslek içi eğitim

Madde 44- (1) İç denetçilere,  meslek içi eğitim imkânı sağlanır. Sağlanacak meslek içi eğitim mümkün olduğunca her yıla dağıtılır. Meslek içi eğitim konularında, idaredeki gelişme ve değişmelere yönelik hususlara da yer verilir.

(2) Meslek içi eğitim ile ilgili konularda kanun ve kararnamelere riayet edilerek, Genel Müdürlüğün ihtiyaçlarına göre İç Denetim Daire Başkanlığınca programlanır.

(3) İç Denetim Daire Başkanlığı, gerektiğinde mesleki kuruluşlar, üniversiteler ve bilimsel alanda faaliyette bulunan diğer kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapmak suretiyle, yılda en az bir defa kurs, seminer ve benzeri etkinliklerde bulunur. Meslek içi eğitim konusuna iç denetim plan ve programında yer verilir.

(4) Meslek içi eğitim programları önceden iç denetçilere duyurulur.

(5) İç denetçi olarak ilk defa atananlara, bir haftadan az olmamak üzere intibak eğitimi verilir.

 

Mesleki yeterliliğin geliştirilmesi

Madde 45 – (1) Başkan, iç denetçilerin Yönetmeliğin 31 ve 32 inci maddelerinde belirtilen mesleki niteliklerini geliştirmeleri için uygun ortamı hazırlar.

(2) Bu amaçla Yönetmelikte belirlenen bilgi, yetenek ve niteliklerin oluşturulması yanında, iç denetimle ilgili her türlü eğitim, konferans, seminer ve yurtdışı faaliyetlere katılma konusunda iç denetçilere gerekli imkân sağlanır.

(3) İç Denetim Daire Başkanlığı, Yönetmeliğin 33 üncü maddesi çerçevesinde meslek içi eğitim programları düzenler. Bu eğitimlerde, Genel Müdürlük birimleri ve faaliyetlerindeki gelişme ve değişmelere yönelik hususlara da yer verilir.

(4) Başkan, iç denetçilerin uluslararası iç denetçi sertifikalarına sahip olmaları için gerekli imkân ve kurumsal altyapıyı oluşturmak için çaba sarf eder.

(5) Başkan, iç denetçilerin görevlerini ifa ederken ihtiyaç duyacakları özel ihtisas alanlarına ilişkin gerekli bilgi, beceri ve deneyim sahibi uzmanlardan yardım ve eğitim alınmasını sağlar.

(6) Başkan İç Denetçilerin ihtiyaç duyduğu literatürleri takip etmek, güncel gelişim ve değişimleri izleme amacı ile kitap, dergi, doküman ve malzeme vb. yayınları temin edilmesini sağlar.

 

İç denetçilikte derecelendirme ve kıdem

Madde 46 – (1) İç denetçilikte derecelendirme, Yönetmeliğin 22 inci maddesine uygun olarak yapılır. Bu derecelendirme yapılırken kalite güvence ve geliştirme programı kapsamında yapılan değerlendirme sonuçları da dikkate alınır.

İç denetçilikte mesleki kıdemi belirlenirken yapılacak hesaplamada; denetim elemanlığında,  mesleki her türlü uzmanlıkta, daire başkanı ve üstü görevlerde geçen süre ile iç denetçilikte geçen fiilen çalışılan süre esas alınır.

(2)  Kıdem şartları yanında iç denetçinin yeterliliği, mesleki bilgi birikimi ve temsil yeteneği dikkate alınarak Başkanın teklifi ve Üst Yöneticinin onayıyla derecelendirilir. Başkan, değerlendirmelerini; iç denetçilerin çalışma ve başarıları, Uzmanlık alanlarına, verimliliklerine, etkinliklerine, hizmet içi eğitimlere katılımları ve göreve bağlılıkları gibi hususları gözeterek bu kriterlere uygun olarak yapar.

(3) Kıdem sırası oluşmasına rağmen derecelendirme yapılmaması durumunda, buna ilişkin gerekçeler ilgili iç denetçiye ve Üst Yöneticiye yazılı olarak bildirilir.

 

Uygun görevlendirme

Madde 47– (1) Genel Müdürlüğün iç denetime tabi tutulacak faaliyetleri konu ve süreçleri itibariyle İç Denetim Daire Başkanlığı tarafından sınıflandırılır. İç denetçilerin denetim alanlarının üç yılda bir değiştirilmesi esastır.

(2) İç denetçiler, çalışma süresince edindikleri tecrübe, Uzmanlık alanı, kıdem ve sertifika derecesine uygun olarak görevlendirilir.

 Yeterli sayı ve sertifika derecesinde iç denetçi bulunmaması halinde görevlendirme Başkanlıkça denetçilerin tecrübeleri, uzmanlık alanları gibi kriterler göz önünde bulundurularak yapılır.

(3)  Bilgi Teknolojileri( BT) denetimi belirlenen esaslar doğrultusunda gerçekleştirilir.

(4) Danışmanlık faaliyeti, işin mahiyetine, Uzmanlık alanına göre iç denetçi tarafından yerine getirilebilir.

(5) Yapılacak denetim faaliyetinin birden fazla alanı kapsaması veya görev alanının birden fazla iç denetçinin çalışmasını gerektirecek ölçüde geniş olması halinde denetim, farklı iç denetçilerden oluşan bir grup tarafından ifa edilebilir.

 

Kalite güvence ve geliştirme programı

Madde 48- (1) İç denetim faaliyetlerinin tüm yönleriyle değerlendirilmesi ile kamu iç denetim standartları ve meslek ahlak kurallarına uygun olarak yürütülmesinin sağlanması için kalite güvence ve geliştirme programı oluşturulur. Programın oluşturulması ve uygulanmasında Üst yönetici değerlendirmelerine uyulur.

(2) Kalite güvence ve geliştirme programı çerçevesinde;

a) İç denetim faaliyetlerinin ilgili mevzuat, kamu iç denetim standartları ve meslek ahlak kurallarına uygunluğu,

b) İç denetim faaliyetlerinin kurumsal gelişim ve iyileşmeleri destekleme düzeyi,

c) İç denetçilerin en iyi iç denetim uygulamalarından istifade edip etmedikleri,

ç) Faaliyetlerin yürütülmesinde gösterilen mesleki özen ve dikkat ile iç denetçilerin mesleki gelişim düzeyleri,

Gözden geçirilir ve değerlendirilir.

(3) Kalite güvence ve geliştirme faaliyetleri;

a) Kurum içi izleme faaliyetleri çerçevesinde gerçekleştirilen sürekli iç değerlendirmeleri,

b) Yıllık iç denetim faaliyet raporuna eklenen yıllık iç değerlendirmeleri,

 c) Üst Yönetici tarafından yapılması sağlanan dış değerlendirmeleri, kapsar

(4) Kalite güvence ve geliştirme programları çerçevesinde yapılan değerlendirme sonuçları Üst Yöneticiye sunulur ve yıllık iç denetim faaliyet raporunda yayımlanır.

(5) İç denetimin etkinliğinin artırılması amacıyla, denetim faaliyetleri, denetlenen birimlerde yaptırılacak anketlerle değerlendirilebilir.

 

ONİKİNCİ BÖLÜM

Diğer Hususlar

 

Denetlenen birimlerin sorumluluğu

EÜAŞ  Yönetim Kurulu Başkanı Genel Müdür adına Yapılan Denetimlerde;

Madde 49- (1) Faaliyet ve işlemlere ilişkin her türlü kayıt, bilgi ve belgeler, Genel Müdürlük merkez ve taşra birimleri tarafından düzenli olarak muhafaza edilir.

(2) Denetlenen birim yetkilileri; mali yönetim ve kontrol sistemleri ile bütçenin hazırlanması, uygulanması, sonuçlandırılması, muhasebeleştirilmesi, raporlanması işlemleri ile mali olmayan işlem ve faaliyetlere ait bilgi ve belgeleri iç denetçilere ibraz etmek, görevin sağlıklı yapılmasını sağlayacak önlemleri almak ve her türlü yardım ve kolaylığı göstermek zorundadırlar. Bu kapsamda; iç denetçiler için uygun fiziki şart, donanım ve her türlü kolaylığı temin ederler.

(3) İç denetim faaliyetleri, denetlenen birim yönetimlerinin kendi görev alanındaki risk yönetimi, kontrol ve yönetim süreçlerinin kurulması, uygulanması ve geliştirilmesi konularındaki sorumluluklarını kaldırmaz.

 

Üst Yönetici ile ilişkiler

Madde 50- (1) İç denetim faaliyetlerinde Uluslararası belirlenen standart, rehber, esas ve usuller ile diğer düzenlemelere uyulur.

(2) İç denetim sisteminin fonksiyonel bağımsızlığının sağlanması ve sürdürülmesi, bilgi paylaşımı, görüş ayrılıklarının giderilmesi, iyi uygulama örneklerinin yaygınlaştırılması, kararlarının uygulanmasının izlenmesi gibi konularda Üst Yönetici ile işbirliği sağlanır.

 

Dış denetim ve diğer denetim birimleri ile ilişkiler

Madde 51- (1) Denetimin planlanması ve koordinasyonu, mükerrer denetimin önlenmesi, denetimde verimliliğin artırılması, ortak eğitim imkânları gibi hususlar ile karşılıklı olarak denetim faaliyetine ilişkin bilgi ve belgelere ulaşılması konularında, Başkan tarafından Üst Yöneticinin belirlediği politikalar çerçevesinde dış denetimle gerekli işbirliği sağlanır.

(2) İç Denetim Daire Başkanlığı ve Sayıştay arasındaki ilişkiler aşağıdaki çerçevede yürütülür:

a) Sayıştay ile İç Denetim Daire Başkanlığı arasındaki iletişim ve koordinasyon Başkan tarafından sağlanır.

b) İçeriklerinin hassas olma ihtimali nedeniyle, İç Denetim Daire Başkanlığının çalışma kâğıtları ancak Sayıştay Başkanı tarafından talep edildiği takdirde anılan kuruma verilir.

c) İç Denetim Daire Başkanlığı tarafından hazırlanarak Üst Yöneticiye sunulan raporların sorumluluğu Üst Yöneticiye aittir. Sayıştay tarafından bu tür raporlara erişim talep edildiğinde bu talep doğrudan Üst Yöneticiye yönlendirilir.

(3) Başkan, Yönetim Kurulu tarafından belirlenen ilkeler çerçevesinde, denetim, teftiş, araştırma, inceleme, soruşturma ve benzer faaliyetleri yürüten diğer denetim ve teftiş birimleri ile gereken işbirliğini sağlar.

 

Yurtdışı eğitim, araştırma ve akademik çalışma

Madde 52- (1) İç denetçilere, mesleki ve bilimsel gelişmeleri takip etmek, İç Denetim konularında araştırmalar yapmak ve kendilerini geliştirmek amacıyla, yurtiçi ve yurtdışında, inceleme, Panel, Konferans, Toplantı, Araştırma, Mesleki Geliştirme ve Güncelleştirme Eğitimleri ile pilot uygulamalar yapabilirler.

(2) İç denetçiler,  yurtiçine dönüşlerinde inceleme, araştırma vb. ve staja ilişkin olarak 3 ay içerisinde hazırladığı raporu Başkan aracılığı ile Üst Yöneticiye sunarlar.

 

Kimlik belgesi

Madde 53- (1) İç denetçilere;  Üst Yönetici tarafından bir kimlik belgesi verilir.

 

Haberleşme, yazışmalar ve dosya düzeni

Madde 54- (1) İç denetçiler, görevleriyle ilgili konularda doğrudan yazışma yaparlar.

(2) Gelen ve giden yazılar, Evrak Kayıt Defterine işlenir. Evrak takibinin, bilgisayar ortamında veya kurumun uyguladığı sistem ile yapılması da mümkündür.

(3) İç denetçiler, İç Denetim Daire Başkanlığı ve diğer birimlerle yaptıkları yazışmalarda, yazılarına verecekleri sayıların önüne sertifika numaralarını yazabilirler.

(4) Başkanlıkça düzenlenen raporların son sayfası İç Denetim Daire Başkanlığı mührü ile mühürlenir.

 

Yönergenin gözden geçirilmesi

Madde 55- (1) Bu yönerge, İç Denetim Daire Başkanlığı tarafından ihtiyaca göre her yıl gözden geçirilir. İhtiyaçlar doğrultusunda yapılan değişiklikler Üst Yöneticinin uygun görüşüne sunulur ve Yönetim Kuruluna gönderilir.

 

Hüküm bulunmayan haller

Madde 56- (1) Bu yönergede hüküm bulunmayan hallerde, Kanun, Yönetmelik, Kararname ve Yönetim Kurulu tarafından çıkarılan düzenlemelere uyulur.

 

Yürürlük

Madde 57– (1) Bu Yönerge, Yönetim Kurulu Onayından sonra yürürlüğe girer.

 

Yürütme

Madde 58– (1) Bu Yönerge hükümlerini Elektrik Üretim Anonim Şirketi Genel Müdürü yürütür.


This page updated at 12 Aralık 2023 12:30